ورود به سایت
ایمیل یا موبایل
رمز عبور
عضویت

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹

آیا واقعا کیسه‌های پارچه ای بهتر از کیسه‌های پلاستیکی است؟

تحقیقات دانشگاه NTU سنگاپور نشان می‌دهد برخلاف ذهنیت اشتباهی که بین مردم وجود دارد، کیسه‌های پلاستیکی نسبت به کیسه‌های کاغذی و کتانی سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند.

 آیا واقعا کیسه‌های پارچه ای بهتر از کیسه‌های پلاستیکی است؟

به گزارش اینپیا به نقل از ویکی شیمی، دانشمندان در بررسی چرخه کامل حیات کیسه‌های پلاستیکی خرید و کیسه‌های کاغذی و کتانیدریافتند که کیسه‌های پلاستیکی از لحاظ محیط‌زیستی نسبت به دو مورد دیگر برتری دارند. شاید در نگاه اول این نتیجه عجیب به نظربرسد اما پیش از این نیز محققان به چنین نتایجی دست یافته بودند.

محققان این دانشگاه، چرخه حیات انواع کیسه‌های خرید را مدل‌سازی کرده و گزارش دادند که در شهرهایی مانند سنگاپور، کیسه‌هایپلاستیکی یکبار مصرف ساخته شده از پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) از اثر محیطی کمتری نسبت به کیسه‌های کاغذی یکبار مصرفو کیسه‌های نخی چندمنظوره برخوردارند.

این مطالعه نشان داد که کیسه‌های چندبارمصرف پلاستیکی ساخته شده از پلاستیک غیربافته پلی‌پروپیلنی (PP) و پس از آن کیسه‌هایپلاستیکی یک‌بارمصرف، بیشترین سازگاری را با محیط‌زیست دارند. این نکته را هم باید یادآور شد که طبق یک نظرسنجی در امریکا،کیسه‌های پلاستیکی اصطلاحا " یک‌بارمصرف"، در عمل چندین بار استفاده شده و بسیاری از شهروندان از آن برای بسته‌بندی و یا بهعنوان کیسه زباله استفاده می‌کنند.

تیم تحقیقاتی NTU برای دستیابی به این نتایج، چرخه حیات پنج نوع کیسه را تجزیه و تحلیل کردند تا تأثیرات محیطی مرتبط با تولید،توزیع، حمل و نقل، جمع آوری، تصفیه و پایان عمر آنها را ارزیابی کنند. این تیم دریافت که پتانسیل گرمایش جهانی یک کیسه کاغذییکبار مصرف، بیش از 80 برابر بیشتر از کیسه‌های پلاستیکی (PP غیر بافته شده) قابل استفاده مجدد است. همچنین، ظرفیت گرمایشجهانی کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف و کتانی چندبارمصرف (بیش از 50 بار استفاده شده) بیش از 10 برابر بیشتر از کیسه‌هایپلاستیکی قابل استفاده مجدد (بیش از 50 بار استفاده شده) محاسبه شد.

مدل NTU نشان داد که کیسه‌های پنبه‌ای و کاغذی به دلیل سهم بیشتر در گرم شدن کره زمین و مسموم کردن محیط‌زیست در مراحلتولید، ردپای محیطی نسبتاً وسیعتری دارند. هنگامی که تمام مراحل لازم برای تولید کیسه‌های کاغذی و کتانی در نظر گرفته شود، اثرمخرب محیط‌زیستی این مواد به چشم می‌آید. به عنوان مثال، تولید کیسه‌های کتانی از کاشت، داشت و برداشت پنبه در مزارع و در نتیجهمصرف بنزین یا گازوئیل آغاز می‌شود. آب مصرفی برای رشد پنبه، سموم مورد استفاده برای از بین بردن علف‌های هرز و حتی سوختهواپیمایی که موادی را برای برداشت راحتتر غوزه پنبه نهایی بر مزارع می‌پاشد، اثر منفی بر محیط‌زیست دارند. پس از آن پنبه بایدتبدیل به نخ شده، بافته شود و پس از آن کیسه‌های پارچه‌ای دوخته می‌شوند. همه این‌ها به معنی طی شدن فرآیندهای طولانی و اعمالاثرات جانبی بر محیط است. تولید کاغذ نیز یک فرآیند کاملا انرژی‌بر است که چوب، تفاله و آب بسیار زیادی مصرف می‌کند که به نوبهخود جای بحث بسیاری دارد.

بنابراین، اگر در آینده روش‌های جدیدی برای تولید و بهینه‌سازی کیسه‌های کاغذی و کتانی یافت شود، شاید بتوانند بهتر از کیسه‌هایپلاستیکی باشند.

در پایان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که نتایج بدست آمده از این مدل، با شهرهای پیشرفته و متراکمی چون توکیو، هنگ‌کنگ و دوبیکه ساختارهای مدیریت پسماند و سوزاندن زباله وجود دارد، مطابقت دارد.

پیام اصلی این تحقیقات این است که بهترین گزینه، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد است، به شرطی که تا 50 بار ازآن‌ها استفاده شود. با این حال، اگر زیرساخت‌های موجود برای مدیریت پسماند وجود داشته باشد، استفاده از کیسه‌های پلاستیکیمعمولی نیز بهتر از انواع دیگر کیسه‌هاست

منبع|وبسایت انجمن ملی پلیمر |اینپیا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد ایمیل و تلفن همراه شما منتشر نمی شود و فقط برای اطلاع رسانی پاسخ به دیدگاه شماست
تماس با ما
آدرس : تهران، کیلومتر20جاده قدیم کرج ، شهرقدس ، بعد از میدان قدس ،بلوار شهید کلهر ، جنب پمپ بنزین ثارا.. ، خیابان سیمرغ(کشتارگاه) ، پلاک 16
تلفن: 02146883814
ایمیل: info@golchinplastic.ir
اینستاگرام صنایع پلاستیک گلچین
همه حقوق این سایت متعلق به صنایع پلاستیک گلچین است
محصولات کانال تلگرام اینستاگرام واتس اپ تماس با ما